TP-Docs
HTML5 Icon HTML5 Icon HTML5 Icon
TP on Social Media

Recent

Welcome to TinyPortal. Please login or sign up.

May 04, 2024, 07:49:15 PM

Login with username, password and session length
Members
  • Total Members: 3,885
  • Latest: Growner
Stats
  • Total Posts: 195,178
  • Total Topics: 21,220
  • Online today: 82
  • Online ever: 3,540 (September 03, 2022, 01:38:54 AM)
Users Online
  • Users: 1
  • Guests: 69
  • Total: 70
  • @rjen

Define code page for a block

Started by boldt, April 30, 2007, 11:08:05 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boldt

I have converted an old phpBB forum to smf + TinyPortal - so far a success :D

Now I am trying to install a RSS-feed block in the portal but something is is wrong

The smf + TinyPortal is in Danish language.
The codepage is in general iso8859-1 and is working fine, but now I am trying to make a block with RSS feed.
But the RSS is in code utf8 and the Danish letters are therefore not shown correct.

The Blåbærgrød phenomenon

If I change the smf codepage to utf, the danish tranlation of smf will not be shown correct

How do I put a codepage line into a block?

kind regards

Mikael Boldt

G6Cad

Den enda vägen jag känner till med RSS när det gäller codningen av srÃ¥ket man använder är att antingen konvertera forumet och TP till utf-8 eller helt enkelt försöka hitta en RSS feed utan utf-8  :-\
Det går inte att mixa kodningen.

Om du vill ha den RSS feeden så får du konvertera forumet och TP till utf-8

För forum delen så kan du göra det i din adminpanel.
Admin/Underhåll "maintenanse"/Forum Underhåll "forum maintenanse"/konvertera forum databasen till utf-8 "Convert the database and data to UTF-8"

Och för TP så behöver du de danska TP filerna och konvertera dom till utf-8 och skicka upp dom till forum/themes/default/languages/

Om du har de Danska filerna (iso) och behöver hjälp med att konvertera dom till utf-8 så kan du lägga till de Danska TP språkfilerna här så hjälper jag dig med det.

boldt

Quote from: G6â„¢ on April 30, 2007, 12:08:45 PM
För forum delen så kan du göra det i din adminpanel.
Admin/Underhåll "maintenanse"/Forum Underhåll "forum maintenanse"/konvertera forum databasen till utf-8 "Convert the database and data to UTF-8"...

har gjort dette. Problemet er nu bare at alle æøå er rigtige i forum indlæg men forkerte i smf overskrifter betjeningsknapper osv.

G6Cad

Du måste nog använda dig av utf-8 för knappar och topics också.
Jag vet inte riktigt hur man gör, men om jag minns rätt så ska du ha en folder kallad danish.utf8 i themes/default/languages/danish.utf8
och där i placerar du allt innehåll som ligger i danish mappen.

Om du tittar pÃ¥ den engelska mappen sÃ¥ ser du hur du mÃ¥ste ha det för danska ocksÃ¥. (eller hoppas jag att du gör  :-\ )

boldt

Ak gid det var så enkelt
29 sprogfiler
Jeg har nu åbnet alle med min danske html editor -Stone's - og efterfølgende brugt en indbygget konvertering af æøå til koder.
SÃ¥ nu virker det

den danske oversættelse er ikke komplet - og for TP findes den ikke, så det bliver næste opgave

tak for hjælpen

G6Cad