TP-Docs
HTML5 Icon HTML5 Icon HTML5 Icon
TP on Social Media

Recent

Welcome to TinyPortal. Please login or sign up.

May 12, 2024, 06:22:44 AM

Login with username, password and session length
Members
  • Total Members: 3,885
  • Latest: Growner
Stats
  • Total Posts: 195,187
  • Total Topics: 21,220
  • Online today: 75
  • Online ever: 3,540 (September 03, 2022, 01:38:54 AM)
Users Online
  • Users: 0
  • Guests: 56
  • Total: 56

"Frontpage Blocks": Vad är detta och vad visas dom?

Started by johanlm, May 11, 2006, 06:51:13 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanlm

Left / Right / Center blocks har man ju fattat utan problem.
Bara att lÃÆ'Ã,¤gga till de blocks man vill ha och köra.
Men Frontpage blocks?
Har testat alla möjliga blocks dÃÆ'Ã,¤r och de dyker inte upp nÃÆ'Ã,Â¥gonstans (Ja, jag har aktiverat dem;))?

ÃÆ'ââ,¬Å¾r detta nÃÆ'Ã,Â¥got som skall visas pÃÆ'Ã,Â¥ /index.php eller ÃÆ'Ã,¤r det nÃÆ'Ã,Â¥got HELT annat som jag missat?
Trycker pÃÆ'Ã,Â¥ [HOME] lÃÆ'Ã,¤nken och sidan laddar fint upp Left/Center/Right.
Men inte ett spÃÆ'Ã,Â¥r efter Frontpage?

Jag installerat SMF först, sen TP genom SMF och lagt dom i en speciell folder för just SMF/TP.
Skulle jag installerat pÃÆ'Ã,Â¥ nÃÆ'Ã,Â¥got annat sÃÆ'Ã,¤tt, dvs placerat filerna i översta root folder för att den skall synas.
Har letat runt en hel del nu pÃÆ'Ã,Â¥ forumet, men hittar bara poster om folk som inte fÃÆ'Ã,Â¥r Frontpage att synas för specifika object/scripts. Men det verkar som de KAN se den annars.

Har uppenbarligen missat nÃÆ'Ã,Â¥got vÃÆ'Ã,¤ldigt "sjÃÆ'Ã,¤lvklart" som jag har missat/inte vet om?!

G6Cad

Frontpage ÃÆ'Ã,¤r just frontpage. En förstasida med en artikel eller fler som visas.
Frontpage ÃÆ'Ã,¤r helt enkelt en sida utan blocks vÃÆ'Ã,¤nster eller höger. Som första sidan hÃÆ'Ã,¤r pÃÆ'Ã,Â¥ TinyPortal.
Du kan inte ha nÃÆ'Ã,Â¥gonting annat aktiverat om du har valt show on frontpage.
Detta ÃÆ'Ã,¤r mer tydligt i den kommande TP v0.9+ sÃÆ'Ã,Â¥ jag kan hÃÆ'Ã,Â¥lla med om att det kan vara lite luddigt just nu.

Med frontpage menas helt enkelt den första laddade index sidan i den folder SMF/TP ÃÆ'Ã,¤r installerat, och fungerar inte pÃÆ'Ã,Â¥ nÃÆ'Ã,Â¥got annat sÃÆ'Ã,¤tt. MÃÆ'Ã,Â¥nga har frÃÆ'Ã,Â¥gat om man kan ha SMF i en folder och TP för sig sjÃÆ'Ã,¤lv i en annan, men detta gÃÆ'Ã,Â¥r inte dÃÆ'Ã,Â¥ TP behöver och jobbar tillsammans med SMF och ÃÆ'Ã,¤r ett tillÃÆ'Ã,¤gg i SMF mjukvaran.

Du kommer nog att bli glatt överraskad nÃÆ'Ã,¤r nya TP kommer slÃÆ'Ã,¤ppas dÃÆ'Ã,Â¥ du fÃÆ'Ã,Â¥r flertalet mer alternativ som gÃÆ'Ã,Â¥r att kombinera för hur block, artiklar sidor ska visas och inte som nu dÃÆ'Ã,¤r de visas mer eller mindre pÃÆ'Ã,Â¥ helt egna sidor utan kombinations möjligheter.

Ett litet smakprov pÃÆ'Ã,Â¥ hur det kommer att se ut i nÃÆ'Ã,¤sta TP version. Vilkl pÃÆ'Ã,Â¥minna om att detta ÃÆ'Ã,¤r Alpha versionen sÃÆ'Ã,Â¥ det kan komma att se ut pÃÆ'Ã,Â¥ ett annat sÃÆ'Ã,¤tt nÃÆ'Ã,¤r beta releasen kommer.

johanlm

Ok... Har testat lite hÃÆ'Ã,¤r och kan erkÃÆ'Ã,¤nna att jag fortfarande ÃÆ'Ã,¤r lite konfus för den syns inte.

Har gjort en artikel och "taggat" Show on frontpage: x Yes
Inga viewing options ÃÆ'Ã,¤r iklickade och sen trycker jag pÃÆ'Ã,Â¥ [send].

DÃÆ'Ã,Â¥ tar den men ju tillbaka till artikeln igen, sÃÆ'Ã,Â¥ jag trycker pÃÆ'Ã,Â¥ [HOME] knappen i den övre menyn.
Det "borde" vÃÆ'Ã,¤ll vara dÃÆ'Ã,¤r som jag skall komma till denna frontpage?

Hmmm....
MÃÆ'Ã,Â¥ste vara nÃÆ'Ã,Â¥gon frontpage instÃÆ'Ã,¤llning nÃÆ'Ã,Â¥gon annanstans förutom i blocks sektionen och frontpage artikel aktiveringen som jag missar.


[EDIT]
Japp.
Missat en sak::
Admin > TinyPortal/Settings > Frontpage > vÃÆ'Ã,¤lj vad som skall visas!

Men funktionen verkar inte helt "klockren":
Only forum = Alla forum visas - forum styrningen ovan för verkar inte funka
Both forum and articles - sorted on date = Inget visas
Only articles = funkar utmÃÆ'Ã,¤rkt

Men man ÃÆ'Ã,¤r pÃÆ'Ã,Â¥ rÃÆ'Ã,¤tt vÃÆ'Ã,¤g.
Tack för hjÃÆ'Ã,¤lpen G6.
Jag fÃÆ'Ã,Â¥ pilla vidare! ;)

G6Cad

Admin/TinyPortal/Settings/Frontpage

Du har sÃÆ'Ã,¤kert sett det redan, men resterande val för visning kommer ju nÃÆ'Ã,¤r skapar kategorier och artiklarna du vill visa.

bloc

"front blocks" er litt uklart..men det egentlig bare det samme som centerblocks, men med den forskjell at de BARE vises pÃÆ'Ã,Â¥ "forsiden", ikke ellers. Der som vanligvis artikler eller forum vises.

Du kan da ha bÃÆ'Ã,Â¥de centerblocks(som vises pÃÆ'Ã,Â¥ alle sider) ovenfor "innholdet", og altsÃÆ'Ã,Â¥ frontblocks istedet for ÃÆ'Ã,Â¥ vise artikler.

Det som mangler her er ÃÆ'Ã,Â¥ kunne vise en artikkel i en blokk, slik at frontblocks ogsÃÆ'Ã,Â¥ kan vise de..dette vil vÃÆ'Ã,¦re med i v0.9x, og du kan da blande artikler med alle blokktyper pÃÆ'Ã,Â¥ forsiden for tilnÃÆ'Ã,¦rmet ubegrenset utseende/oppsett.