TP-Docs
HTML5 Icon HTML5 Icon HTML5 Icon
TP on Social Media

Recent

Welcome to TinyPortal. Please login or sign up.

May 11, 2024, 09:18:14 PM

Login with username, password and session length
Members
  • Total Members: 3,885
  • Latest: Growner
Stats
  • Total Posts: 195,183
  • Total Topics: 21,220
  • Online today: 104
  • Online ever: 3,540 (September 03, 2022, 01:38:54 AM)
Users Online

Är det möjligt att "styra" ifrÃ¥n vilka rum "Recent" blocket skall hämta ifrÃ¥n?

Started by johanlm, May 09, 2006, 07:25:41 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanlm

Hej all TPare!  :)
HÃÆ'Ã,¤r ÃÆ'Ã,¤r en ny medlem i ligan och dÃÆ'Ã,Â¥ GIVETVIS med massa dumma frÃÆ'Ã,Â¥gor! ;)

Kör ett forum med ngr olika rum.
Kort beskrivet sÃÆ'Ã,Â¥ kan man sÃÆ'Ã,¤ga:
Rum 1 = Viktigt information & diskutioner
Rum 2 = Chat & Babbel rum

Man kan vÃÆ'Ã,¤ll sÃÆ'Ã,¤ga att folk pratar BETYDLIGT mer i Rum 2.
Vilket betyder att om nÃÆ'Ã,Â¥gon gÃÆ'Ã,Â¥ng det görs en post i Rum 1 sÃÆ'Ã,Â¥ kommer den posten bara blixtra förbi i "Recent blocket".

SÃÆ'Ã,Â¥...
ÃÆ'ââ,¬Å¾r det möjligt att:
Rum 1 = Viktigt information & diskutioner > Recent Block 1
Rum 2 = Chat & Babbel rum > Recent Block 2

och sedan lÃÆ'Ã,¤gga de bÃÆ'Ã,Â¥da pÃÆ'Ã,Â¥ TP frontsidan ovanpÃÆ'Ã,Â¥ varandra sÃÆ'Ã,Â¥ folk inte kommer att missa viktig info?

Sen...
Finns det nÃÆ'Ã,Â¥gon bra lÃÆ'Ã,¤nk till en 101 sida hur man anvÃÆ'Ã,¤nder TP och bygger med blocken?
Tycker nog att det ÃÆ'Ã,¤r lite förvirrande ÃÆ'Ã,¤n sÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nge och misstÃÆ'Ã,¤nker att det finns ett/flera fan/s som kanske gjort egna sidor om detta?
Motages MYCKET tacksamt!  ::) ;)

G6Cad

I Faq och resten av forumet sÃÆ'Ã,Â¥ har vi mer eller mindre börjat att samla in allt material som finns inne i forumet om hur man anvÃÆ'Ã,¤nder TP.
ÃÆ'ââ,¬Å¾n sÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nge sÃÆ'Ã,Â¥ har vi inte fÃÆ'Ã,Â¥tt ihop nÃÆ'Ã,Â¥gon direkt punktlista pÃÆ'Ã,Â¥ HUR man gör, utan det ÃÆ'Ã,¤r till att prova sig fram, anvÃÆ'Ã,¤nda sökfunktionen och helt enkelt pussla och leka.

Recent blocket tror jag att det ÃÆ'Ã,¤r möjligt att göra, jag har inte provat sjÃÆ'Ã,¤lv, men jag har lÃÆ'Ã,¤st om att andra har skapat PHP block och sedan gjort calls pÃÆ'Ã,Â¥ vilka forum de vill visa i blocket.
Titta nÃÆ'Ã,¤rmare i BlockCode Snippets, jag tror det finns flera alternativ dÃÆ'Ã,¤r.

Men i det stora hela sÃÆ'Ã,Â¥ finns det massor med information om hur man kan göra och inte, men det ÃÆ'Ã,¤r ÃÆ'Ã,¤n sÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nge utspritt en hel del.
BÃÆ'Ã,¤st chans ÃÆ'Ã,¤r ChitChat. Block code Snippets, TP support om du vill hitta svaren ÃÆ'Ã,¤n sÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nge :)

johanlm

StrÃÆ'Ã,Â¥lande G6.
Tack sÃÆ'Ã,Â¥ mycket för svaret. :)

Sat och "lekte" runt med systemet hela kvÃÆ'Ã,¤llen igÃÆ'Ã,Â¥r och börjar fÃÆ'Ã,Â¥ "grepp" om det.
NÃÆ'Ã,¤r man vÃÆ'Ã,¤ll börjat förstÃÆ'Ã,Â¥ sammanhanget sÃÆ'Ã,Â¥ ÃÆ'Ã,¤r det lekande lÃÆ'Ã,¤tt.
Saknar lite saker/funktioner. Men mest pga jag ÃÆ'Ã,¤r van mitt tidigare system.
Tycker bara det ÃÆ'Ã,¤r sÃÆ'Ã,Â¥ skumt att det ÃÆ'Ã,¤r i princip samma saker pÃÆ'Ã,Â¥ vart enda portalsystem som jag testat och lÃÆ'Ã,¤st om som "saknas". & "för det mesta" sÃÆ'Ã,Â¥ ÃÆ'Ã,¤r det systemets "fans" som löst det.

Det jag syftar pÃÆ'Ã,Â¥ ÃÆ'Ã,¤r mest:
- Intigrerad minikalender som man kan "Blocka" pÃÆ'Ã,Â¥ "framsidan" som "hÃÆ'Ã,¤mtar" infon. ifrÃÆ'Ã,Â¥n forumet.
alt.
Klickar pÃÆ'Ã,Â¥ datum pÃÆ'Ã,Â¥ minikalendern och posta event dÃÆ'Ã,¤rifrÃÆ'Ã,Â¥n pÃÆ'Ã,Â¥ forumet.

- Link manager


Har försÃÆ'Ã,Â¥tt att TP ÃÆ'Ã,¤r ganska "nytt" och "fÃÆ'Ã,¤rskt" sÃÆ'Ã,Â¥ detta kanske inte har blivit löst ÃÆ'Ã,¤nnu. (Man jag hoppas jag hittar det i searchtrÃÆ'Ã,¤sket ;))
Men ÃÆ'Ã,¤r 2 ganska vanliga "basfunktioner" som communities/föreningar/organisationer behöver.

O en sak till...
Ett skandinaviskt "babbelrum"!  :laugh:  ;)

Tack igen för svaret G6.  :)

G6Cad

QuoteDet jag syftar pÃÆ'Ã,Â¥ ÃÆ'Ã,¤r mest:
- Intigrerad minikalender som man kan "Blocka" pÃÆ'Ã,Â¥ "framsidan" som "hÃÆ'Ã,¤mtar" infon. ifrÃÆ'Ã,Â¥n forumet.
alt.
Klickar pÃÆ'Ã,Â¥ datum pÃÆ'Ã,Â¥ minikalendern och posta event dÃÆ'Ã,¤rifrÃÆ'Ã,Â¥n pÃÆ'Ã,Â¥ forumet.

- Link manager

Det finns en minikalender du har i ett block som gör allt det dÃÆ'Ã,¤r.

Du ser den live pÃÆ'Ã,Â¥ min portal om du registrerar dig dÃÆ'Ã,¤r.

TP ÃÆ'Ã,¤r ganska nytt, och jag kan lova dig att den vÃÆ'Ã,¤xer till sig ganska snabbt redan nu.
I den nya TPv0.91 som jag kör pÃÆ'Ã,Â¥ nu har en massa skoj funktioner, och det som ska finns i den nÃÆ'Ã,¤r den slÃÆ'Ã,¤pps till betatsters ÃÆ'Ã,¤r inte ilagt ÃÆ'Ã,¤n dÃÆ'Ã,Â¥ vi fortfarande jobbar pÃÆ'Ã,Â¥ att fÃÆ'Ã,Â¥ det som finns i Alphareleasen ÃÆ'Ã,¤r buggfritt.

Om du kikar i ROADMAP till höger hÃÆ'Ã,¤r i forumet sÃÆ'Ã,Â¥ ser du vad som finns i den just nu och vad som ska in i den innan Betas fÃÆ'Ã,Â¥r den (medlemmarna pÃÆ'Ã,Â¥ forumet dÃÆ'Ã,Â¥ alla ÃÆ'Ã,¤r beta testers :) )

Glad över att ha en svensk att byta ord och kunskaper med hÃÆ'Ã,¤r :D

johanlm

<rusar omgÃÆ'Ã,Â¥ende för att registrera sig pÃÆ'Ã,Â¥ G6 portal  ::)>

Nice.
NÃÆ'Ã,¤r det nÃÆ'Ã,Â¥s 1.0 ÃÆ'Ã,¤r ju portalen mer eller mindre klockren pÃÆ'Ã,Â¥ tÃÆ'Ã,¤ckta/behövda funktioner.
ÃÆ'ââ,¬Å¾R dock lite förundrad över att inte ett [minikalender block] finns med pÃÆ'Ã,Â¥ listan, jag menar efter som SMF har detta sÃÆ'Ã,Â¥ bra utvecklat redan. Men fÃÆ'Ã,Â¥r "trakasera" dig om det sÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nge!  :coolsmiley:
Sen vet jag inte om ja har nÃÆ'Ã,Â¥gra direkta "kunskap" ATT byta ut med. ;)
Jag ÃÆ'Ã,¤r mest en ren "anvÃÆ'Ã,¤ndare" med lÃÆ'Ã,¤s/leta upp förmÃÆ'Ã,Â¥gor lite över genomsnittet nÃÆ'Ã,¤r det gÃÆ'Ã,¤ller forum/portalsystem. Men jag ÃÆ'Ã,¤r helt i hÃÆ'Ã,¤nderna pÃÆ'Ã,Â¥ de som verkligen KAN nÃÆ'Ã,Â¥got! ;)

MEN jag har en del erfarenhet i frÃÆ'Ã,Â¥ga om andra portal/CMS system och funktioner.
NÃÆ'Ã,¤r man blivit lite bÃÆ'Ã,¤ttre pÃÆ'Ã,Â¥ hur saker och ting fungerar....

Ja dÃÆ'Ã,Â¥ ÃÆ'Ã,¤r det att bli "jobbig" och komma med de underliga frÃÆ'Ã,Â¥gorna. hehe

G6Cad

SÃÆ'Ã,¤ger bara sÃÆ'Ã,Â¥ hÃÆ'Ã,¤r, frÃÆ'Ã,Â¥gar man inte sÃÆ'Ã,Â¥ vet man inte, vÃÆ'Ã,Â¥gar man inte frÃÆ'Ã,Â¥ga, sÃÆ'Ã,Â¥ missar man massor av kul saker i livet ;)

SMF tycker att den stora calendern ska vara tillrÃÆ'Ã,¤cklig för deras version av forum. Sedan sÃÆ'Ã,Â¥ finns det en uppsjö med sÃÆ'Ã,Â¥ kallade "codemonkeys" som njuter av att sitta  o pilla fram smÃÆ'Ã,Â¥ nyttiga saker som man kan vÃÆ'Ã,¤lja och vraka mellan :)

Vill du ha min calendercod sÃÆ'Ã,Â¥ ser den ut sÃÆ'Ã,Â¥ hÃÆ'Ã,¤r :)

PHP Block sÃÆ'Ã,Â¥ klart eftersom den gör calls frÃÆ'Ã,Â¥n databasen och den befintliga calendern :)

global $scripturl, $modSettings, $sourcedir;

$now = mktime() + $modSettings['time_offset'] * 3600;
         $today = date('j',$now);
         $year = date("Y",$now);
         $month = date("n",$now);
         $days = array($today=>array(NULL,NULL,'<a class="smalltext" style="color: steelblue; font-weight: bold; border: solid 1px black; background-color: white; padding: 0px 4px 0px 4px;" href="'.$scripturl.'?action=calendar;sa=post;month='.$month.';year='.$year.';day='.$today.'" target="_self">'.$today.'</a>'));

         $day_name_length = 2;
         $month_href = $scripturl . '?action=calendar';
         $first_day = 0;
         $pn = array();

$first_of_month = gmmktime(0,0,0,$month,1,$year);
#remember that mktime will automatically correct if invalid dates are entered
# for instance, mktime(0,0,0,12,32,1997) will be the date for Jan 1, 1998
# this provides a built in "rounding" feature to generate_calendar()

$day_names = array(); #generate all the day names according to the current locale
for($n=0,$t=(3+$first_day)*86400; $n<7; $n++,$t+=86400) #January 4, 1970 was a Sunday
$day_names[$n] = ucfirst(gmstrftime('%A',$t)); #%A means full textual day name

list($month, $year, $month_name, $weekday) = explode(',',gmstrftime('%m,%Y,%B,%w',$first_of_month));
$weekday = ($weekday + 7 - $first_day) % 7; #adjust for $first_day
$title   = htmlentities(ucfirst($month_name)).' '.$year;  #note that some locales don't capitalize month and day names

#Begin calendar. Uses a real <caption>. See http://diveintomark.org/archives/2002/07/03
@list($p, $pl) = each($pn); @list($n, $nl) = each($pn); #previous and next links, if applicable
if($p) $p = '<span class="smalltext">'.($pl ? '<a href="'.htmlspecialchars($pl).'">'.$p.'</a>' : $p).'</span> ';
if($n) $n = ' <span class="smalltext">'.($nl ? '<a href="'.htmlspecialchars($nl).'">'.$n.'</a>' : $n).'</span>';
$calendar = '<table align="center" valign="top">'."\n".
'<caption >'.$p.($month_href ? '<a href="'.htmlspecialchars($month_href).'">'.$title.'</a>' : $title).$n."</caption>\n<tr>";

if($day_name_length){ #if the day names should be shown ($day_name_length > 0)
#if day_name_length is >3, the full name of the day will be printed
foreach($day_names as $d)
$calendar .= '<th class="smalltext" abbr="'.htmlentities($d).'">'.htmlentities($day_name_length < 4 ? substr($d,0,$day_name_length) : $d).'</th>';
$calendar .= "</tr>\n<tr style=\"text-align:right;\">";
}

if($weekday > 0) $calendar .= '<td class="smalltext" colspan="'.$weekday.'"> </td>'; #initial 'empty' days
for($day=1,$days_in_month=gmdate('t',$first_of_month); $day<=$days_in_month; $day++,$weekday++){
if($weekday == 7){
$weekday   = 0; #start a new week
$calendar .= "</tr>\n<tr style=\"text-align:right;\">";
}
if(isset($days[$day]) and is_array($days[$day])){
@list($link, $classes, $content) = $days[$day];
if(is_null($content))  $content  = $day;
$calendar .= '<td "'.($classes ? ' class="'.htmlspecialchars($classes).'">' : '>').
($link ? '<a href="'.htmlspecialchars($link).'">'.$content.'</a>' : $content).'</td>';
}
else
{
$calendar .= "<td class=\"smalltext\" style=\"padding-right:4px;\"><a";
if(((($weekday+$first_day) % 7)==0)||((($weekday+$first_day) % 7)==6))
{
$calendar .= ' style="color:#C00000;"';
}
$calendar .= " href=\"".$scripturl."?action=calendar;sa=post;month=".$month.";year=".$year.";day=".$day."\" target=\"_self\">$day</a></td>";
}
}
if($weekday != 7) $calendar .= '<td class="smalltext" colspan="'.(7-$weekday).'"> </td>'; #remaining "empty" days

echo $calendar.'</tr>';

if (ssi_todaysBirthdays('')) {
  echo '<tr><td><hr></td><td colspan="5" class="smalltext" align="center">Birthdays</td><td><hr></td></tr><td colspan="7" class="smalltext">';
  ssi_todaysBirthdays();
  echo '</td></tr>';
}

if (ssi_todaysCalendar('')) {
  echo '<tr><td><hr></td><td colspan="5" class="smalltext" align="center">Upcoming Events</td><td><hr></td></tr><td colspan="7" class="smalltext">';
  ssi_todaysCalendar();
  echo '</td></tr>';
}

echo '</table>';

johanlm

Kan erkÃÆ'Ã,¤nna att detta med aktiverings kod och mail pÃÆ'Ã,Â¥ SMF gör mig alltid lika förvirrad.
Klickar pÃÆ'Ã,Â¥ mailet jag fÃÆ'Ã,Â¥tt ifrÃÆ'Ã,Â¥n din sida (eller annan SMF site) men hittar ingen direkt knapp eller dyligt att "aktivera" med?
Kommer bara till en sida som "Resend" activationkoden.
Men vart 17 ÃÆ'Ã,¤r aktiveringsknappen?

ÃÆ'ââ,¬Å¾r som sagt ny pÃÆ'Ã,Â¥ SMF med. GÃÆ'Ã,Â¥tt ifrÃÆ'Ã,Â¥n phpBB vilket jag har tröttnat pÃÆ'Ã,Â¥ security leaks etc.
;)

Tackar tackar för scriptet. :)

johanlm

Och nu bara fungerade det?
Hur ÃÆ'Ã,¤r aktiveringsprocessen egentligen?
Skall man bara klicka pÃÆ'Ã,Â¥ mailet, vÃÆ'Ã,¤nta lite och sedan logga in?
Dvs ignorera alla saker som stÃÆ'Ã,Â¥r pÃÆ'Ã,Â¥ sidan nÃÆ'Ã,¤r man klickat pÃÆ'Ã,Â¥ lÃÆ'Ã,¤nken man fÃÆ'Ã,Â¥r i sitt mail?

G6Cad