TP-Docs
HTML5 Icon HTML5 Icon HTML5 Icon
TP on Social Media

Recent

Welcome to TinyPortal. Please login or sign up.

Members
Stats
  • Total Posts: 195,815
  • Total Topics: 21,284
  • Online today: 70
  • Online ever: 8,223 (February 19, 2025, 04:35:35 AM)
Users Online
  • Users: 0
  • Guests: 81
  • Total: 81

Problem med svenska UTF-8

Started by misjka, August 22, 2008, 06:33:02 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

misjka

Hej!

Eftersom jag har integrerat bloggsystemet WordPress i mitt SMF-forum var jag först tvungen att konvertera till UTF-8. Sagt och gjort, det funkade bra till slut :)... Dvs med engelska UTF-8-språkfilerna ser det OK ut, men med de svenska försvinner all text t ex i Verktyg-blocket enl bild nedan.

Dessutom: I nya artiklar blir rubriker med Ã...Ã,,Öåäö ok, men inte i texten dÃ¥ det där blir ?-tecken istället... I gamla artiklar, frÃ¥n före utf-konverteringen, ser dock Ã...Ã,,Öåäö ok ut...

Har lagt in UTF-8-filerna flera ggr under Themes/default/languages men det gör ingen skillnad...

Hämtade UTF-8-paket härifrån: http://www.tinyportal.net/index.php?action=tpmod;dl=item773

Följde dessa steg när jag konverterade:

Quote* Start with a backup of your database(!) Character set conversions are all but guaranteed to go right.
    * Go to 'Forum Maintenance' -> 'Convert the database and data to UTF-8'
    * Select the character set your current data is in. The default setting for this is based on the character set of your default langauge file.
    * After pressing proceed, your database will be converted. Depending on the size of your database, the conversion process might stop temporarily from time to time to avoid overloading the server. If that was successful, your forum should be converted to UTF-8.
    * You'll be needing a new set of language files. All language files need to be UTF-8 compatible. Luckily all language packs for 1.1 RC3 are available for both the original character set and UTF-8, so simply download them and you should be ready to go.
    * Once all the UTF-8 language packs have been installed, convert the language settings of each user by running the following query:

Code: [Select]
UPDATE smf_members
SET lngfile = CONCAT(lngfile, '-utf8')
WHERE lngfile != ''

* Also, change the default language in your admin center - Admin -> Server Settings
    * Check to see if all your data was properly converted
    * If any of your posts contain HTML entities, you will want to convert those to UTF-8 as well...

Tacksam för tips om hur jag kommer tillrätta med detta :).

G6Cad

Ã,,r du säker pÃ¥ att du har utf8 filnamn samt mapp namn exact samma ?

Har provat detta utan och innan och det fungerar på min test site.

Har har du gjort modifications.english-utf8.php ?  Varje gÃ¥ng ( för mods som lägger till sprÃ¥kfiler ) sÃ¥ blir det fler text strängar i filen modifications.english.php som sedan mÃ¥ste ändras manuellt till utf8

För wordpress och deras filsystem med sprÃ¥k fÃ¥r du söka hjälp frÃ¥n deras support, har aldrig haft med den mjukvaran att göra  :-\

Men som det ser ut på dina bilder, så är inte alla språkfiler ( verkar vara enmix av både tp och SMF faktiskt ) riktigt döpta, eller inte riktigt konverterade till utf8

så

1. se till att ALLA filer i den SVENSKA mappen under themes/default/languages/ swedish är döpta till filnamn.swedish-utf8.php ochatt modifications.swedish-utf8.php har samma codsträngar som den engelska filen har.
Om du lägger in kodsträngar manuellt, måste du spara om filen i fråga och då i utf8, annars blir det fel.

Men återigen ( efter massor av trådar om detta nu ) så föreslår jag att du sätter ditt forum till ISO, istället för utf8
Du har igentligen ingen som helst fördel med att ha utf8 som förvalt språk kodning.

G6Cad

PS, jag förutsätter att det är TP V098 du frågar om eftersom det är den språkfilen du länkade till.
Ã,,r det TP V1.0.5 sÃ¥ är mycket borttaget, och lagt i andra filer istället dÃ¥ Bloc har skrivit om en hel del av administrationen.

misjka

Hej G6, och tack för snabbt svar (som vanligt, ju) :)!

QuoteÃ,,r du säker pÃ¥ att du har utf8 filnamn samt mapp namn exact samma ?

F'lÃ¥t, men jag förstÃ¥r inte till 100%  vad du syftar pÃ¥  :-\... Men sÃ¥ här ser det ut pÃ¥ min server:

Mixen av SMF/TP UTF-8 kanske beror på att jag lagt in SMF:s UTF-filer (förstås) och sedan TP:s...?

QuoteHar har du gjort modifications.english-utf8.php ?  Varje gÃ¥ng ( för mods som lägger till sprÃ¥kfiler ) sÃ¥ blir det fler text strängar i filen modifications.english.php som sedan mÃ¥ste ändras manuellt till utf8

Mm, det där kände jag inte till... :o Var finns det dokumenterat? Alltså att man behöver göra några modifieringar där när man vill konvertera till UTF-8?

QuoteFör wordpress och deras filsystem med språk får du söka hjälp från deras support, har aldrig haft med den mjukvaran att göra

Mm, det är inga problem :). Det är för att fÃ¥ bryggan mellan SMF och WP att fungera som man uppmanas att först konvertera till UTF-8. Instruktionen finns här: http://wordpress.org/extend/plugins/wp-smf-a-simplemachines-bridge/installation/ . Tack vare bryggan kan SMF och WP dela pÃ¥ samma användare, hrm, iaf i nÃ¥gon utsträckning   ??? SÃ¥ mycket mer än sÃ¥ gör inte bryggan.

Quote1. se till att ALLA filer i den SVENSKA mappen under themes/default/languages/ swedish är döpta till filnamn.swedish-utf8.php ochatt modifications.swedish-utf8.php har samma codsträngar som den engelska filen har.
Om du lägger in kodsträngar manuellt, måste du spara om filen i fråga och då i utf8, annars blir det fel.

NÃ¥gon swedish-mapp finns inte under Themes/default/languages/, och har aldrig funnits, i min SMF/TP-installation...
Har dessutom inte rört manuellt i någon berörd *utf8.php-fil...

QuoteMen återigen ( efter massor av trådar om detta nu ) så föreslår jag att du sätter ditt forum till ISO, istället för utf8
Du har igentligen ingen som helst fördel med att ha utf8 som förvalt språk kodning.

Ja, det var ju inte för skoj skull som jag konverterade  ???... Har pulat en del med befintliga blogg-moddar till SMF, men är inte nöjd med nÃ¥gon  dÃ¥ funktionaliteten eller supporten är bristfällig och/eller det alltid blir strul vid t ex uppgradering av SMF... :-\ Med WP vet jag att jag fÃ¥r ett fullt fungerande bloggsystem, som jag kan erbjuda mina användare, Ã¥ i bästa fall fungerar bryggan som den ska *peppar-peppar*...

QuotePS, jag förutsätter att det är TP V098 du frågar om eftersom det är den språkfilen du länkade till.

Yep, stämmer bra det :). Min profilsignatur ljuger inte ;).

G6Cad

Jag ser problemet i dina bilder

Om du kikar igen på filerna så ser du att några av filerna har underscore tecken istället för bindestreck mellan filnamnet och utf8 i namnet.

Det ska vara filnamn-utf8.php och inte filnamn_utf8.php

Om du ändrar dina filer från underscore till bindestreck så ska det fungera :)

misjka

Ahhh... "En bild säger mer än tusen ord", skulle jag kunna säga...

Men jag väljer istället "Du är en stjärna, G6! (som om du inte visste ;)):D!

Det Ã¥ ena sidan :). Ã... andra sidan kan jag dÃ¥ konstatera att filerna är feldöpta i det svenska UTF-8-paketet  :o...

G6Cad

Feldöpta har du rätt i  :P  :2funny:

misjka

NÃ¥ja, även solen har sina fläckar, ju  ;D

DÃ¥ har jag kanske gjort viss nytta igen dÃ¥, i alla fall :)? För jag fÃ¥r nog ge upp UTF-8-spÃ¥ret, och integrationen med WP, för konverteringen förde ju med sig ett antal mer eller mindre irriterande smÃ¥fel i SMF ocksÃ¥... T ex fick jag problem med gamla forumbilagor som hade Ã...Ã,,Öåäö i filnamnet... FÃ...r 404 File not found när jag försöker tanka ned dem... Nya bilagor med Ã...Ã,,Öåäö i filnamnet var dock inget problem...

Dessutom fick jag problem vid nyregistrering av användare: Ingen bild av verifieringskoden visas  :idiot2:... Vet inte om det har med konverteringen att göra, men det har ju funkat förut...

Så nej, jag får nog lägga detta på is så länge och göra db restore så jag återgår till iso igen... :-\

G6Cad

ISO är lättare och faktiskt bättre i min egen personliga mening.

utf8 är bra om man är kines, arab eller liknande då deras tecken uppsättning behöver den kodningen av språkfilerna.
men 95% av världen klarar sig utmärkt med stadard ISO som språk kryptering,

Sedan så har SMF en tendens att bli trögare att ladda fram om man har utf8, varför vet jag inte riktigt, men Daniel på SMF säger och har upplevt samma sak.

Wordpress ska fungera med ISO också, Sett flera poster nu efter att ha sökt lite där WP är integrerat i forumet med standard ISO.

Att inte din verifikations bild visar sig är för att bliderna behöver kopieras till en mapp med utf8 i mappnamnet, Det är så otroligt krångligt att hålla på med utf8, men när man väl kommer på hur det fungerar så brukar man få till det, men det är som sagt mycket att hålla reda på när man ändrar till utf8 från iso

misjka

Ja, jag sporde med SMF-Daniel om det där med Ã...Ã,,Öåäö i filnamnet Ã¥ han misstänkte t o m att det var en bugg  :o! SÃ¥ nog verkar det vara en del krÃ¥ngel med UTF i SMF...

Ã..., tack för input ang integration SMF/WP i ISO  :up:! Ska se om jag hittar nÃ¥gra inlägg om det hos WP, eller du kanske rent av har möjlighet att bjussa pÃ¥ en länk eller tvÃ¥, typ  ;)?

Jag funderar på TP-block av typen RSS: Jag har tidigare haft problem med att visa RSS-flöden utan skräptecken från bloggar och andra system som jag vet kör med UTF-8... Kan man tänka sig att TP:s RSS-block kan funka bra "rakt av" om jag ska visa ett flöde från WP om WP är installerat med ISO? Vet du nåt om det?

This website is proudly hosted on Crocweb Cloud Website Hosting.